Verzókatalógus (avagy kísérlet a Gondy és Egey műteremben használt, fellelhető fényképverzók időrendi sorba állítására)

A fényképek hátlapjának rajzai és feliratai – szerencsés esetben – elmesélik a műtermekben történt változásokat, tudósítanak a költözésekről, megváltozott postacímekről, a tulajdonosváltásokról, névcserékről, elnyert kitüntetésekről, megörökítenek egykor volt épületeket az üvegműtermekkel, a fényképész reklámjával; a tipográfiában, a betűtípusban megmutatkozó stílusjellemzők pedig körülbelül meghatározzák a kép készültének idejét.

Az időmeghatározást a verzókra olykor feljegyzett identifikáció is segítheti, mint jelen esetben is; ezúttal azonban egy-egy képnek az utánrendelő könyvekben való helyét tekintettem elsődlegesnek, amennyiben a kép szerepelt bennük.

Az album számát és a folyamatos, növekvő sorszámot, amelyet az adott felvétel a digitalizálás során kapott, s amely segít láttatni a kép helyét, feltüntettem a verzóhoz tartózó adatlapon is.

A kétféle adat (az albumhely és a személyes feljegyzés) összevetésének eredménye néha felülírta a verzóknak a tipográfiából kikövetkeztethető, logikusnak tűnő sorrendjét.

Az is látnivaló, hogy pontos időhatárok nem állíthatók fel: a nagyjából egy korszakon belüli különböző verzókat egyszerre, egy időben, váltakozva használták a mesterek, ahogy a kezükbe került: olykor a könyvben szinte egymás mellé beragasztott képeknek van más és más verzójú kartonja. Arra figyeltek, hogy például a műteremváltás vagy utcanév változás után ne használják többé a régi címmel ellátott kartonokat, de arra nem, hogy a verzó és a rektó felirata megegyezzen: Cegléd-Teleky vagy Teleky-Szent Anna párosítás egyaránt előfordul. Arra is van példa, hogy egy magánhasználatra, nem megrendelésre készített portréhoz évekkel korábbi, megmaradt kartont használtak fel, vagy fordítva, egy régi kép késői nagyítása került az új kartonra, amely nyilvánvalóan nem lehet a képpel egykorú.

Alszámokkal jelöltem az azonos verzóhoz tartozó különböző rektókat, illetve a verzók karton- és nyomatszín-változatait.

Az alábbi katalógus rendje sok esetben felülírja az e könyv első kiadásában található kezdetleges verzósorrendet, de véglegesnek ez sem tekinthető. Bizonyossá vált, hogy a műteremben már az 1865-ös nyitáskor a Gondy & Társa feliratú verzót használták, nem remélhető tehát, hogy Gondy Károly feliratú verzó létezne, vagy előkerülhetne. Téves azonosítás miatt kiesett a sorból a szatmári verzó, gyarapodott viszont a kassaiak száma, és felbukkantak más, számomra eddig ismeretlen típusok vagy változatok is.

A verzókatalógusban szereplő képek zöme a Déri Múzeum gyűjteményeinek részét képezi. Kivételt jelent a 9. számú verzó, amely Kristóf Gabriella, valamint a 6.1., a 13. és a 27.1 számú változat, amely Fodor István magángyűjteményéből származik. Segítségüket itt is megköszönöm, és köszönettel venném minden más gyűjtő és olvasó figyelmét, esetleges kiegészítéseit is.

Írjon nekünk üzenetet

Név
E-mail cím
Üzenet
Írja be a képen látható szöveget